آخرین مطالب

انجمن هواشناسی ایران اطلاعیه داد؛

هیچ امواج کوهساری در روز حادثه بالگرد رئیس جمهور رخ نداده بود حوادث

هیچ امواج کوهساری در روز حادثه بالگرد رئیس جمهور رخ نداده بود

  بزرگنمایی:
انجمن هواشناسی ایران اعلام کرد: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته هیچ امواج کوهساری که موج آسیب به بالگرد رئیس جمهور شهید و همرانش شود رخ نداده است.

برای تنویر افکار عمومی درباره شرایط لازم و چگونگی تشکیل امواج کوهستانی و نقش احتمالی آنها در سقوط بالگرد انجمن هواشناسی ایران  در خصوص شرایط  جوی و احتمال بروز  امواج کوهساری  اطلاعیه داد؛ رئیس جمهور فقید ایران که به‌تازگی توسط برخی کارشناسان در رسانه ها مطرح شده است، توضیحات به شرح زیر لازم به نظر می‌رسد.

برای تشکیل امواج کوهستانی که به آنها امواج «لی» یا امواج ایستاده باد نیز گفته می‌شود، به وجود چند شرط خاص در جو نیاز است:

باد نسبتاً قوی و پایدار که به سمت کوهستان یا موانع زمینی جریان داشته باشد. تعیین حداقل سرعت باد برای ایجاد امواج کوهستانی خطرناک برای هلیکوپتر دشوار است، زیرا به عوامل متعددی از جمله نوع هلیکوپتر، تجربه خلبان، شرایط جوی خاص و ویژگی‌های کوه بستگی دارد. با این حال به طور کلی امواج کوهستانی زمانی که سرعت باد به 20 تا 30 نات یا بیشتر (22 تا 33 مایل در ساعت) برسد می‌تواند برای پرواز بالگردها خطرناک باشد.

شکل مانع راستای وزش باد باید بر جهت کشیدگی کوهستان عمود باشد یا با زاویه کمی بر آن برخورد کند. شیب های تندتر موانع تشکیل امواج را آسانتر می‌کند.

پایداری جوی پایداری توده هوا در راستای قائم به این معنی که لایه های هوا با ارتفاع به طور ناگهانی مخلوط نشوند، مانند وارونگی دما پایداری جو به حفظ امواج در حین حرکت آنها پس از مانع کوهستانی کمک می‌کند.

رطوبت رطوبت کم هوا مطلوب تر است، زیرا ابر و بارش می‌تواند امواج را مختل کند.

عوامل دیگر مانند ساختار قائم دما و فشار جو نیز می‌توانند تاثیر بگذارند. در صورت وجود همه این شرایط امواج کوهستانی می‌توانند در ارتفاعات مختلف بالای کوه یا مانع تشکیل شده و باعث ایجاد ناهمواری و تلاطم شوند که در عملیات هوانوردی به‌ویژه پرواز در سطوح پایین جو می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهوری در 30 اردیبهشت 1403، بررسی میدان باد در ترازهای سطوح پایین ارتفاع پرواز بالگرد نشان می‌دهد که در ارتفاع 850 میلی بار حدود یک‌هزار و 500 متری از تراز دریا، سرعت باد بسیار پایین بوده و در زمان سانحه و ساعت‌های قبل و بعد از آن سرعت باد در این تراز کمتر از 10 نات (پنج متر بر ثانیه) بوده است.

همچنین بررسی میدان باد در تراز 700 میلی بار حدود سه کیلومتری تراز دریا با استفاده از داده های باز تحلیل نشان می‌دهد که سرعت باد در این تراز با زاویه نه چندان مناسب با راستای توپوگرافی منطقه برای تشکیل امواج کوهساری چندان زیاد نبوده و سرعت باد در حد 20 نات و کمتر است. از طرفی داده‌های رادیوسوند ایستگاه فرودگاهی تبریز در ساعت 12 به وقت گرینویچ نزدیکترین زمان داده دیدبانی جو بالا به زمان حادثه سرعت باد در محدود 15 تا 20 نات ثبت شده است و داده های نیمرخ جو بیانگر شرایط پایداری نیست (شرط لازم برای تشکیل امواج کوهساری).

بنابراین بر اساس داده‌های بازتحلیل و داده های مشاهداتی، در زمان رخداد و ساعت‌های پیش و پس از حادثه به سبب نبود شرایط لازم، احتمال تشکیل امواج کوهساری با شدتی که بتواند حادثه سقوط بالگرد را رقم بزند، برخلاف نظرات اخیر منتشر شده در برخی رسانه ها از پایه و اساس علمی محکم برخوردار نیست و امواج کوهساری را نمی‌توان عامل مهم در این حادثه به حساب آورد.

بر اساس شواهد مشاهداتی، وجود مه نیز بیانگر نبود چینش قوی باد و تلاطم در سطوح پایین جو و نزدیکی سطح زمین است که نشان دیگر از نبود چینش باد تلاطم و امواج کوهساری قابل ملاحظه است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رهبر معظم انقلاب: راهپیمایی امسال، یکی از پرشکوه‌ترین راهپیمایی‌های روز قدس خواهد بود

تحول پس از دیدن برنامه تلویزیونی باعث اعتراف یک سارق در کرمان شد

دعوت مراجع تقلید و علما برای راهپیمایی روز جهانی قدس

سردار تنگسیری: یمن از هیچ کسی فرمان نمی‌گیرد

آغاز اعزام حج تمتع از 15 اردیبهشت

هشدار زرد هواشناسی کرمان برای بارندگی و کاهش دما

329 مصدوم و بیمار به بیمارستان‌های کرمان منتقل شدند

تبانی برای قاچاق 50 هزار لیتر نفت سفید در جیرفت ناکام ماند

مدیر جدید مخابرات کرمان: توسعه اینترنت 5G را در برنامه داریم

شتاب زدگی، سرعت و سبقت غیر مجاز، عوامل تصادفات نوروز

پزشکیان: در چرخش دوباره ایام، قدر خود را بالاتر و والاتر از آنچه هست، رقم خواهیم زد

رهبر انقلاب: شعار امسال «سرمایه‌گذاری برای تولید» است

چگونه سفری ارزان و خاطره‌انگیز داشته باشیم؟

معاون استاندار کرمان: مشکل سوخت تراکتورها با اصلاح سند قابل حل است

ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان در پهناورترین استان ایران آغاز به کار کرد

برخورد پلیس با خودروهای متخلف و شوتی‌ در کرمان شدت گرفته است

ویژگی‌های نهال استاندارد

عیدانه‌ای برای دوستداران مستند؛ 235 مستند در شبکه نمایش خانگی عرضه شد

قالیباف:مجلس برای معیشت مردم گام های اساسی برداشت/ ریشه اصلی مشکلات اقتصادی سوء مدیریت است

تعیین سرنوشت سوابق تحصیلی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل 1403 به قبل در دست بررسی

تاکید امام جمعه کرمان بر نظارت بر بازار

آمریکایی‌ها در عمل تحریم و در سخن درخواست مذاکره می‌کنند

قالیباف: توزیع کالابرگ هر ماه انجام خواهد شد

دو سوم جمعیت استان با آموزش و پرورش مرتبط هستند

ساعت کاری دفاتر پستی کرمان افزایش یافت

رئیس‌جمهور:مدیریت،برقراری تعادل بین منابع و مصارف است/آینده را خودمان باید ترسیم کنیم

بیشترین باران کرمان در بافت ثبت شد

تحقق کرمان برفراز مستلزم پیگیری‌ فرمانداران است/نحوه فعالیت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری

اغلب افراد بازداشت شده شرکت زغال‌سنگ کرمان پیمانکار بودند

لباس‌های سفری جمع‌وجور برای مسافرت؛ انتخاب‌هایی بر اساس نیاز

هشدار دادستان کرمان به اخلال‍گران نظم در چهارشنبه سوری

دامپزشکی کرمان کشف انبار گوشت نامتعارف را تکذیب کرد

چاه‌هایی که شبانه حفر می‌شوند

اختلال در اینترنت به علت قطعی مسیر فیبر در خارج از کشور

اقدامات کور تروریستی پلیس را متوقف نخواهد کرد

وزیر آموزش و پرورش: فرایند حادثه اتوبوس دانش‌آموزان کرمانی در دست بررسی است

پلیس کرمان 13 کامیون حامل 300 تن سیب را در مسیر خروج از کشور توقیف کرد

پرسپولیس برنده بازی بزرگ نیم فصل شد؛ شوک به استقلال نتیجه عکس داد

طرح کالا برگ الکترونیکی در راه استان

پلمب 13 واحد صنفی متخلف در شهرستان بم به‌دلیل گران‌فروشی

رشد 60 درصدی تقاضا برای صدور سند در استان کرمان

علت فرود سخت پرواز بندرعباس رشت اعلام شد

مدارس و ادارات کدام استان‌ها ششم اسفند تعطیل و یا غیرحضوری است؟

تصمیم جدید برای کنکوری‌ها

دپوی 50 هزار خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم

ادارات و مدارس کرمان فردا تعطیل هستند

آغاز رزمایش 50 هزار نفری پیامبر اعظم (ص) از جوار مزار حاج‌قاسم

اولین ماراتن دوچرخه سواری راه ادویه در شهداد

پیام تسلیت رهبر درپی درگذشت حاج سیدمرتضی مستجابی

پزشکیان: مذاکره می‌کنیم، ولی زیر بار زور نمی‌رویم