آخرین مطالب

در سال رونق تولید

خام فروشی متوقف می‌شود اقتصادی

خام فروشی متوقف می‌شود

  بزرگنمایی:
معاون وزیر صمت: این وزارتخانه موافق خام فروشی نیست و در سال رونق تولید حتما باید مواد معدنی را در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر کنیم


به گزارش نسیم شرق ،جعفر سرقینی افزود: از سال 92 وزارتخانه اقداماتی را برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی انجام داده و در دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد که یکی از آن موارد ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی بود و بدین منظور معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام معدنی را برداشتیم و از طریق قانون و وضع عوارض حداقل 5 درصدی بر صادرات مواد خام برای سال 97 و 8 درصد برای امسال و 10 درصد برای سال آینده خام فروشی را کنترل کردیم.
وی اضافه کرد: اقدام دوم این بود که زنجیره تولید فولاد را کامل کردیم و امروز زنجیزه نامتوازن فولاد متوازن شده به طوری که کل زنجیره فولاد که در سال 92 حدود 120 میلیون تن ظرفیت تولید داشت، امروز به حدود 210 میلیون تن رسیده است و می‌توان گفت: طی 5 سال 90 میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد افزوده شد که خود باعث کنترل صادرات سنگ آهن شده است.
سال گذشته 15 میلیون تن سنگ آهن خام صادراتی به مصرف داخلی رسید
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ذکر آماری از صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی گفت: در سال 91 صادرات سنگ آهن خام 23 میلیون تن بوده و در سال 97 به 8 میلیون تن کاهش یافته و 15 میلیون تن آن با ورود به صنایع کشور به ارزش افزوده تبدیل شده است.
وی افزود: در سال گذشته 8 میلیون و 200 هزار تن فولاد به خارج از کشور صادر شد که در واقع می‌توان گفت: بخشی از آن سنگ آهن تولیدی بود که قبلا صادر می‌شده و توانستیم با جلوگیری از خام فروشی آن را در این چرخه وارد کنیم.
به گفته وی این میزان صادرات فولاد درسال گذشته از تولید 25 میلیون تنی فولاد صورت گرفته است و در سال جاری نیز در نظر است تولید فولاد به 28 میلیون تن افزایش یابد و 12 میلیون تن صادر شود.
سرقینی در بخش دیگری از صحبت خود تعریف پهنه‌های جدید معدنی را فعالیت اصلی این معاونت عنوان کرد و افزود: با انجام ژئوفیزیک هوایی و اقدامات زمینی و حفاری‌های اولیه و با تعریف پهنه‌ها و با انجام عملیات اکتشاف پهنه‌ها ذخایرمعدنی فلزی کشف شده حدود دو برابر شد.
وی اضافه کرد: با تعریف پهنه‌ها از سال 93 تاکنون توانستیم سرمایه‌ها را به سمت اکتشاف جذب کنیم و امروز سرمایه گذاری خوبی در اکتشاف انجام شده وذخایر خوبی هم کشف شده است.
سرقینی با بیان اینکه شرکت‌های عمومی اقبال بیشتری در این زمینه داشتند وایمیدرو وسازمان زمین شناسی هم مشارکت کردند گفت: در بخش آهن ذخیره باقی مانده حدود 2 میلیارد تن بود که 2 میلیارد تن دیگر نیز کشف شد و همچنان حفاری‌ها ادامه دارد که البته بعد از حفاری‌ها نتیجه قطعی اعلام می‌شود.
وی اضافه کرد: در بخش مس نیز پیش بینی می‌شود 1.5 میلیارد تن به ذخیره فعلی اضافه شده و ذخایر را دو برابر کند البته بعد از حفاری‌ها نتیجه قطعی اعلام می‌شود.
سرقینی ادامه داد: طی 4 و 5 سال اخیر از ژئوفیزیک هوایی استفاده کردیم و در دولت فعلی (دولت 11 و 12) نزدیک به 250 هزار کیلومتر خطی پرواز انجام شد البته این روش به تنهایی کافی نیست و اطلاعات اولیه‌ای را به ما می‌دهد ما باید در اقدامات زمینی به ویژه حفاری قطعیت ذخیره را تشخیص دهیم در واقع ژئوفیزیک هوایی مناطق امید بخش را نشان می‌دهد و سپس بر آن اساس حفاری‌ها جرا می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال 97 در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور، علیرغم همه مضایق، علاوه بر تامین نیاز داخل 8 میلیارد دلار صادرات هم انجام شد و واردات مواد معدنی کمتر از 50 میلیون دلار در دو زمینه زغال سنگ و سنگ منگنز بوده است که بسیار ناچیز است.
با اجرای نقشه راه معدن، کار در این بخش سرعت می‌گیرد
سرقینی تصریح کرد: نقشه راه معدن با کمک بخش خصوصی و کارگروه معدن مجلس تعریف و تصویب شد و در سال گذشته بخش کمی اجرا شد و امسال هم در مرحله احصاء مسئولیت هر کدام از معاونت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه به صورت دقیق هستیم، اهداف کمی و کیفی تعریف شده و با اجرای این نقشه کاردربخش معدن سرعت می‌گیرد.
صادرات سنگ آهن به نفع کشور نیست
این مقام مسئول ادامه داد: طبق اهداف سند چشم انداز، اهداف ما در صنعت فولاد قابل دستیابی است وبر این اساس رسیدن به 55 میلیون تن ظرفیت فولاد را تعریف کرده ایم و این در حالی است که هم اکنون 35 میلیون تن ظرفیت راه اندازی شده داریم حدود 10 میلیون تن بالای 50 درصد پیشرفت دارد و 10 میلیون تن در شرف تعریف و شروع به کار است.
وی تاکید کرد: برای تامین سنگ آهن مورد نیاز حداقل 140 میلیون تن سنگ آهن نیازداریم و یکی از مشکلات اصلی ماست و برای اینکه بتوانیم این میزان را تامین کنیم یا باید ذخایر جدید کشف کنیم و یا واردات انجام دهیم به عبارت دیگر صادرات سنگ آهن الان به نفع کشور نیست.
معاون وزیر گفت: درزمینه مس هم به اهداف نزدیکیم و می‌توان گفت: فقط درمورد کشف ذخایر سنگ آهن با چشم انداز فاصله داریم که امیدوارم نزدیک شویم.
سرقینی در ادامه تشریح کرد: طبق برآورد‌ها معدن در GDP کشور 1.2 درصد به صورت مستقیم و با صنایع معدنی بلافصل خود 7.5 درصد نقش دارد.
وی با بیان اینکه بودجه ناچیزی به توسعه زیر ساخت‌های معدنی اختصاص یافته است گفت: ارزش مواد معدنی و صنایع معدنی اصلی تولیدی کشور حدود 20 میلیار دلار است، اما آیا در مقابل این عدد و متناسب با آن در زیرساخت ها‌ی معدنی هزینه می‌کنیم؟ این در حالی است که هزینه توسعه و ایجاد زیر ساخت‌ها اعم از جاده‌های معدنی، برق و آب و.. هم بردوش سرمایه گذاران است و انتظار است این مورد هم در قوانین بودجه دیده شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در قبال ملت فلسطین، موجب تأسف است

غزه، تا این لحظه پیروز اصلی میدان است

حضور پرشور مردم در محفل قرآنی امام حسنی‌ها

فرآیند ثبت نام در نوبت دوم آزمون سراسری 1403 شروع شد

مقدماتی انتخابی فوتبال جام جهانی 2026؛ ترکمنستان 0 - ایران 1

برگزاری جشنواره نوروزی مجاور بنای 2500 ساله شاه‌خورشید در شرق کرمان

ایجاد بازارچه دائمی میوه و تره‌بار در 3 نقطه از شهر کرمان

هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

وزیر آموزش و پرورش: حتی یک مورد لو رفتن سؤالات امتحان نهایی صحت نداشت

مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده

مدیران پیگیر دستوراتشان برای حل مسائل مردم باشند

برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در بم

تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز کرمان به 52 نفر افزایش یافت

پیش‌بینی سیل در کرمان با هشدار نارنجی هواشناسی

ظرفیت‌های اجرایی کرمان برای تحقق شعار سال بسیج شدند

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر

ساعت کار ادارات کرمان تغییر کرد

آمار قربانیان حمله تروریستی مسکو به 143 نفر رسید

سربازان جای خود را به صنایع دستی دادند

بازدید بیش از 6000 مسافر نوروزی از ارگ بم

هشدار زرد هواشناسی برای کرمانی‌ها

لزوم بسیج همت‌ها، سرمایه‌ها و ابتکارات ملت برای شکوفایی اقتصاد

عیادت استاندار کرمان از بیماران در نخستین روز سال

افطار کرمانی‌ها در مهمانی‌ نوروز/ غذاهای محلی که کمتر می‌شناسید

سال نو همراه با شقایق ها/ آیین تحویل سال 1403 در کرمان برگزار شد

تصادف زنجیره‌ای در جیرفت یک‌ کشته برجا گذاشت

ثبت قرارداد اجاره فقط در سامانه خودنویس از سال آینده

سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی

سال 1403، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

عامل کلاهبرداری با رسید‌های جعلی دستگیر شد

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات

جزئیات پرداخت مطالبات معلمان در روز‌های پایانی سال

آمادگی پلیس کرمان برای برقراری امنیت ایام نوروز

دهبکری بم دارای شهردار شد

بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم واریز شد

وزیر کشور: انتخابات اخیر بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد

آخرین جزییات پرونده مرگ کودک رفسنجانی تشریح شد

تصادف در رفسنجان 2 کشته و سه مصدوم برجای گذاشت

انتقال مجروحان عملیات درگیری پلیس با اشرار مسلح توسط بالگرد به بیمارستان جیرفت

برخورد بال هواپیما با تونل ورود مسافران، علت تاخیر پرواز کرمان_ تهران

اعلام زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد

توزیع میوه شب عید از 27 اسفند در استان کرمان

برخورد جدی و بدون اغماض دستگاه قضایی با مقصرین فوت کودک 4/5 ساله

مسافران پیش از انتخاب مراکز اقامتی به سامانه نماد مراجعه کنند

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از جمعه 25 اسفندماه

یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان بدون تغییر است

افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد