به گزارش نسیم شرق ،سید مصطفی آذرکیش مدیرکل آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نامگذاری سال 98 به نام رونق تولید و همچنین ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: ما در وزارت آموزش و پرورش دو اقدام عمده را به صورت جدی پیگیری میکنیم؛ اولین مورد پیش رفتن با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگری توسعه فرهنگی کار و کارآفرینی است که عمدتا جنس فعالیتها از نوع فرهنگسازی به شمار میرود.
وی ادامه داد: در زمینه رونق تولید، فرهنگ مقبولیت کالا، فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و همچنین فرهنگ توسعه و تقویت کار و کارآفرینی بسیار کمککننده است؛ این امور میتوانند کمک کنند تا فرزندان ما در طی سالهای آینده و خصوصا سال 98 توجه ویژهتری به موضوع تولید داشته باشند.
مدیرکل آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش درخصوص جنس فعالیتهای آموزش و پرورش بیان کرد: ما برای پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه براساس نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاستهای کلی ابلاغی اشتغال و اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاستهای ریاست جمهور، آموزش مهارت به صورت تخصصی و نیمه تخصصی را در دوره متوسطه دوم ایجاد کردهایم؛ 160 رشته در شاخه کاردانش و 43 رشته نیز در شاخه فنی و حرفهای ایجاد شده است که نشان میدهد تنوع و تردد رشتهها برای پاسخگویی به نیازهای متعدد است.
آذرکیش اظهار کرد: برای رونق تولید باید به آموزشها در زمینه کیفیت و کمیت کالای تولیدی و خدمات پس از فروش توجه شود تا نحوه چگونگی تولید، بازاریابی و فروش در آنان نهادینه شود؛ این موارد کمک میکنند تا ظرفیتهای کشور برای صادرات غیرنفتی افزایش یابد و از صادرات تک محصولی خارج شویم؛ما در حوزه صنایع دستی فعالیت داریم و با ارائه این محصولات، محصولات فرهنگی از هویت اصیل خود حمایت میکنیم.
وی گفت: وجود رشته کاردانش در حوزه کشاورزی به تولید محصولات مورد نیاز و تأمین آن با امنیت غذایی بالا کمکهای شایانی میکند؛ در حوزه صنعت، تولیدات برای رونق بیشتر کارخانجات، شرکتها و مؤسسات تولیدی کاربرد دارد و همچنین در حوزه هنر اقدامات مناسبی در زمینه تقویت فرهنگسازی برای جامعه خواهد شد.
مدیرکل آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون بیش از 930 هزار هنرجو در پایههای 10، 11 و 12 در 7100 هنرستان سراسر کشور تحصیل میکنند، اضافه کرد: اقبالی که اکنون در خانوادهها برای مهارتآموزی فرزندان وجود دارد، مثبت است به طور کلی عملیاتی کردن بخش عمدهای از سیاست مهارتآموزیها اقدام مهمی در این سالهای رونق تولید است که منویات مقام معظم رهبری را محقق میکند؛ ما اکنون برنامهای تحت عنوان مهارت آموزی و کارآفرینی برای تمام دورههای تحصیلی را در دستور کار داریم و براساس آن کتاب درس کارآفرینی از دوره ابتدایی وارد مجموعه اصلی دروس شده و در متوسطه اول نیز ادامه داده شده است.
آذرکیش ادامه داد: در متوسطه دوم سه شاخه نظری، فنیحرفهای و کاردانش وجود دارد که ماموریت دو شاخه، آموزش مهارت است؛ آنچه در هنرستانهای ما تولید میشود ثمر داخل است و آموزشها ویژه تولیدات داخلی است که منجر به تولید یا ارائه خدمات میشود؛ آموزش مهارتها، اراده ملی قوی را میطلبد و مهارتآموزان در مجلس شورای اسلامی نیاز به تصویب قوانین حمایتی و مشوقهای کارفرمایی دارند.
وی در ادامه اضافه کرد: همچنین دولت نیز باید در تخصیص منابع، اعتبارات و نیروی انسانی مورد نیاز اهتمام کند و بخشهای خصوصی نیز باید برای مشارکت بیشتر در متناسبسازی آموزشها نیاز بازار کار تلاش داشته باشند؛ ما اکنون دفاتر همکاریهای آموزش مهارتی را در 6 شهرک صنعتی ایجاد کردیم و در کنار آن اکنون بنا داریم تا در 32 استان کشور دفاتر همکاریهای آموزش مهارتی را در شهرکهای صنعتی داشته باشیم.
مدیرکل آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: حضور و همراهی بخش خصوصی برای متناسبسازی آموزشها امری ضروری است و هرچه تناسب و انطباق آموزشها با نیازها بیشتر شود قطعا موجب رونق تولید خواهد شد و کیفیت کالاهای تولیدی نیز بالاتر خواهند رفت.
وی افزود: اکنون قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی مصوب و در دولت نیز آییننامه اجرایی آن ابلاغ شده است؛ این قانون موجب ایجاد وحدت ملی در سیاستگذاری، همراهی بیشتر و تسهیلگری برای آموزشهای مهارتی در همه دستگاههای دولتی خواهد شد و یکی از برنامههای اصلی ما با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین بهرهمندی از ظرفیت قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی است.
آذرکیش با اشاره به اینکه ما از رهبر معظم انقلاب برای انتخاب عنوان سال سپاسگزار هستیم، افزود: سالهای اخیر در هنرستانها به صورت ویژه بحثهای مربوط به تقویت تولید داخلی را با آموزشهای مهارتی که منجر به تولیدات با کیفیتتر میشود را در دستور کار قرار دادیم و برنامه آموزشهای مهارتی هنرستانها در گذشته غالباً در هنرستانهای کشاورزی مرسوم بود.