در برنامه صف اول شبکه خبر در تاریخ 1402/10/14 با حضور آقای هادی طحان نظیف عضو محترم حقوقدان شورای نگهبان و البته سخنگوی محترم شورای نگهبان به بررسی فرایند نظارت شورای نگهبان بر انتخابات پرداخت.
مقدمه: بسم الرحمن الرحیم سلام و شب بخیر بینندگان محترم شبکه خبر با برنامه صف اول در خدمت شما هستیم حادثه تروریستی کرمان و شهادت جمعی از هموطنان ما در این حادثه را تسلیت عرض میکنیم و دعوت میکنم که برنامه صفحه اول را اگر فرصت دارید تماشا کنید.
همان همانطور که پیش از این هم در زمانبندی فرآیند انتخابات اعلام شده بود امروز آخرین روزی بود که در هیأتهای نظارت بررسی صلاحیت نامزدها کار بررسی آنها تمام میشد و بنا بوده که شورای نگهبان به فهرست افراد تأیید صلاحیت شده را به وزارت کشور و سپس از طریق وزارت کشور به فرمانداریها و سپس به نامزدها اعلام شود.
به همین منظور و برای بررسی اینکه این فرآیند تا الان چطور پیش رفته و الان چه قدر مطابق با آن زمان بندیی داریم میرویم جلو و اینکه حال و هوای انتخابات با این تأیید صلاحیتها چگونه خواهد بود، چه قدر به مشارکت ورقابت کمک میکند دعوت کردیم از حضور جناب آقای دکتر طحان نظیف عضو محترم حقوقدان شورای نگهبان و البته سخنگوی محترم شورای نگهبان که افتخار دادند و امشب مهمان هستند.
طحان نظیف: اجازه بدهید من هم در ابتدای کلام تسلیت عرض کنم حادثه تروریستی که دیروز اتفاق افتاد تسلیت عرض کنم به ملت شریف ایران به رهبر معظم انقلاب و به خانوادههایی که این حادثه برای عزیزانشان پیش آمد ما داشتیم در این حادثه خانوادههایی که نه نفر از عزیزانشان را از دست دادند حادثه تلخی بود و واقعا قلب ملت ایران را به درد آورد و البته نشانه عجز و استیصال و دشمنان ملت ایران بودیم در این حادثه یک بار دیگر دشمنان ما از کنار هم بودن ما ناراحتند از انسجام ملت ایران ناراحتند از این که زائر مسیر حاج قاسم هستند .
به عنوان یک قهرمان ملی آزار میبینند و نگران هستند و به نظرم پیامی را که میتوانیم در همین فضا هم به دشمنانمان بدهیم و مخابره کنیم که ملت ایران عقبنشینی نمی کند از آرمانهای بلندش از ارزشهایش، از قهرمانان ملی و بارها این را ثابت کرده انشاءالله در موارد پیش رو هم این را بار دیگر به اثبات میرساند که پای کار نظام و انقلاب و قهرمانان ملی خودش هست و انشاءالله در تجمعاتی که هست در راهپیمایی بیست و دوم بهمن در انتخابات پیش روی ملت ایران بار دیگر نشان خواهد داد که پای کار نظام و انقلاب اسلامی هست و از هم کنار هم بودنش خلاصه عقبنشینی نمی کند و این انسجام خودش را همیشه حفظ میکند و این پیام اقتدار در عین بالاخره مظلومیتی است که ملت ایران ما دارند.
سوال: خیلی متشکرم فهرست شما ارسال شده برای وزارت کشور؟
طحان نظیف: بله فهرست ارسال شده و براساس قانون خوب مهلت پنجاه روزه هیأتهای نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات امروز طبق تقویم انتخابات به پایان میرسد نتیجه بررسی صلاحیتها به وزارت کشور ارسال شد و انشاءالله طی دو روز آینده بر اساس تقویم انتخابات فرصت ابلاغی است که وزارت کشور به داوطلبان دارد که از طریق فرمانداریها طبیعتاً این کار انجام میشود.
سوال: از یکشنبه اگر کسی اعتراض داشته باشد میتواند از یکشنبه اقدام بکند و اعتراضی اگر هست آنجا مطرح کند؟
طحان نظیف: بله ما براساس قانون سه روز فرصت اعتراض هست که کسانی که تأیید صلاحیت نشدند میتوانند شکایت بکنند و یک مرحله دیگر که اینجا دیگر مرحله شورای نگهبان هست بررسی صلاحیت انجام شود؛ و نتیجه قطعی که سی روز هست بر اساس قانون به آنها اعلام میشود.
سوال: بسیار خوب، خودتان ارزیابی تان چه هست؟
طحان نظیف: من فرآیند را بر اساس قانون خدمت شما عرض بکنم البته شما اشاره فرمودید، ولی من کمی تکمیلتر بکنم خوب قانون عملاً سه مرحله را پیش بینی کرده یک مرحله مرحله هیأتهای اجرایی بود که فکر میکنم حدود دو ماه پیش اعلام شد هیئتهای اجرایی که ارتباطی هم بالاخره و شورای نگهبان نداشتند ترکیبی یازده نفر داردن هشت نفر شخصیتهای معتمد منطقهای هستند سه نفر فرماندار و رئیس ثبت احوال آن منطقه و یک نفر با معرفی دادگستری آن منطقه بود که بررسی کردند عرض کردم پانزده روز زمان داشتند نظرشان اعلام شد کسانی که از نظر هیأتهای اجرایی بالاخره شکایت داشتند اعتراض داشتند به هیأتهای نظارت استان شکایت کردند که پنجاه روز این هیئتها فرصت داشتند که بررسی صلاحیت داشته باشند و عرض کردم مهلت امروز به اتمام رسید.
سوال: یک سؤال فقط بپرسم چه کسانی در هیاتهای اجرایی احتمالاً رد شد بودند و یا احراز نشده بودند باز اسامی شان آمد در هیات نظارت یعنی مجدداً آنجا مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت؟
طحان نظیف: اگر شکایت کرده بودند طبیعتاً.
سوال: نه اگر کسی اصلاً شرکت نکرده بود میآمد در هیأتهای نظارت یا نه؟
طحان نظیف: عرض میکنم اگر کسی شکایت کرده بود خوب طبیعتاً به ما ارسال میشد، ولی ما داشتیم شاید مثلاً حدود هزار و پانصد ششصد نفر که از آن مرحله دیگر اعتراض نکردند به مرحله هیأتهای استان طبیعتاً این معنایش میتوانست انصراف باشد.
سوال: چون گفته میشد که ممکن است برخی در هیأتهای اجرایی رد صلاحیت داشتند یا صلاحیت احراز نشده ، اما تو در هیاتهای نظارت تأیید یا احراز شود؟
طحان نظیف: عرض میکنم اگر شکایتی به ما کرده بودند بررسی میشود، ولی اگر شکایت نکرده بودند خوب شاید دیگر نظر به ادامه مسیر نداشتند لذا این فرصت هم امروز به پایان رسید که عرض میکنیم انشاءالله دیگر م وارد اعلام میشود نظر هر چه بوده و بعد از این هم سی روز خود شورای نگهبان دیگر به عنوان مرجع قطعی و نهایی اظهار نظر میکند که سی روز زمان دارد و بررسی صلاحیتها را انشاءالله خواهد داشت.
سوال: بسیار خب حالا ارزیابی خودتان چه هست فکر میکنید که با تأیید صلاحیتها به نسبت مثلاً الوار گذشته مجلس درصد کسانی که تأیید شدند بیشتر بوده کمتر بوده اگر ممکن است ارزیابی از این فرآیند بفرمایید؟
طحان نظیف: من مقدمتاً عرض میکنم خوب واقعاً ضمن تشکر از کارشناسان و همکاران ما اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و اعضای هیأتهای نظارت استان که واقعاً تلاشهای وافری را تلاشهای شبانه روزی را در این پنجاه روز گذشته انجام دادند باید خدمتتان عرض کنم ما یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار سند را در این مقطع بالاخره کارشناسان و همکاران شورای نگهبان و اعضای این هیئتهایی که عرض کردم مورد بررسی قرار دادندو سعی دارند بررسیهای دقیقی را داشته باشند از افراد سعی کردن دعوت بکنند اگر مواردی هست ابهامی هست بالاخره مطرح کنند و به جمعبندی برسند حاصل این بررسیها را بخواهم خدمت شما عرض بکنم بیش از بیست و یک هزار نفر در این دوره واجد شرایط ثبت نام بودند
طحان نظیف: که ثبت نام خودشان را انجام داده بودند حداقلهایی که در قانون آمده داشتند ثبت نام کرده بودند و مورد بررسی قرار گرفت صلاحیت این افراد از این تعداد بیش از یازده هزار نفر تأیید صلاحیت شدند یعنی صلاحیت آنها مورد تأیید هست.
سوال: یعنی چند درصد میشود؟
طحان نظیف: در اعضای هیأتهای نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت انتخاب قرار گرفت که عددی بیش از پنجاه درصد بهتر بگویم بیش از پنجاه و دو درصد از این افراد مورد تأیید این هیئتها قرار گرفت که این عدد میتوانم بگویم دو برابر تأیید صلاحیت شدههای دوره گذشته یعنی مجلس یازدهم در مرحله هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات است از جهت تعداد.
فکر میکنم به ازای هر کرسی حدود سی و هشت نفر میتوانند با همدیگر رقابت بکنند که بالاخره هر کدام از آنها در یک رقابت انشاءالله منطقی و واقعی بتوانند به آن کرسی مجلس دست پیدا کنند.
سوال: من یک عذرخواهی بکنم از شما، چون در خبرهای زیرنویس فوری اعلام شده اینجا هم اعلام میکنیم که گروهک تروریستی داعش مسئولیت عملیات تروریستی دیروز در کرمان را برعهده گرفته و رسماً این را اعلام کرد که در خبر زیرنویس فوری هم مشاهده میفرمایید گفتگوی خودمان را با آقای طحان نظیف پی میگیریم عذرخواهی میکنم.
طحان نظیف: لذا عرضم این بود که بیش از یازده هزار نفر که به لحاظ درصدی میشود بیش از پنجاه و دو درصد از افرادی که بالاخره ثبت نام کرده بودند تأیید صلاحیت شدهاند و حدود سی و هشت درصد صلاحیت شان مورد تأیید قرار نگرفت و با عدم تأیید مواجه بودند که این اتمام کار نیست در فرصت بعدی هم میتوانند شکایت کنند و خود اعضای شورای نگهبان خوب دقیقتر بررسیها را داشته باشند یک نکته دیگر راجع به عدم احراز هست که ما بر اساس ابلاغیه قانون جدید انتخابات و البته راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند همان راهبردهای چهارگانه را باید عرض بکنم با بررسیهایی که صورت گرفت تعداد عدم احراز ما این بار کاهش
قابل توجهی داشت و کاهش چشمگیری را داشت نسبت به ادوار گذشته فکر میکنم زیر ده درصد ما این بار عدم احراز داشتیم.
سوال: آن سی و هشت درصدی که شما فرمودید مجموع تأیید نشدهها و عدم احراز هاست درست است؟
طحان نظیف: سی و هشت درصد عدم تأیید هست حالا عدم احراز را هم که خدمت شما کردم لذا عرض ما این است در این دوره نسبت به ادوار گذشته با توجه به اینکه زمانبندی بیشتری هم قانون در اختیار بالاخره شورا گذاشته بود فرصت بیشتری داشتیم عرض کردم ما در این مقطع شاید بیش از چهار هزار نفر را در سراسر کشور و هیأتهای نظارت استان دعوت میکردند اگر ابهامی بود اگر نکتهای بود با افراد مطرح مییکردند دفاعیه افراد را اخذ میکردند و در نهایت بالاخره موضوع را جمع بندی میکردند لذا میتوانم بگویم خوب براساس قانون جدید انتخابات و البته راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرمودند این بار شاهد تأییدهای بیشتری نسبت به ادوار گذشته بودیم و البته عدم احرازهای بسیار کمتری.
سوال: شما اشاره کردید، اما چون در آن بند یازده سیاستهای کلی انتخابات چند تا محور هست مثلاً سلامت انتخابات، جلب مشارکت و تأمین حقوق داوطلبان ذکر شده این شاخصها چه قدر به عنوان یک دغدغه در شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کسانی که ثبت نام کرده بودند مورد توجه بود؟
طحان نظیف: عرض کردم یکی از نکاتی که ما همیشه مورد تأکید اعضای شورای نگهبان بود، چون بالاخره سالهاست با موضوع بررسی صلاحیتها مواجه هستند مشخصا بحث مهلتهای رسیدگی بود زمانبندیها بود بالاخره ما در کشوری هستیم که تعداد ثبت نام برای انتخابات مجلس بالاست و حتی در یک مقایسه تطبیقی با کشورهای دیگر نگاه بکنیم من الان عرض کردم در همین انتخابات پیش رو تاکنون به ازای هر کرسی، سی و هشت نفر فرد واجد شرایط هست؛ لذا خوب این قانون مربوط بود به ادوار گذشته و زمانبندیها طبیعتاً خیلی کم نسبت به افراد خیل کمتر بود دیگر یعنی ما فرض کنیم قانون مصوب سال هفتاد و هشت هست بروید مثلاً تعداد ثبت نامیها را ببینید خیلی کمتر هست خیلی اعداد و میزان کمتری هست نسبت به تعداد ثبت نام فعلی؛ لذا یکی از موضوعاتی که ما خیلی برایمان مهم بود که زمانبندیهای ما توسعه پیدا بکند که بتوانیم کار خودمان را دقیقتر انجام بدهیم عرض میکنم موارد را مطرح بکنیم من عرض کردم یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار سند حالا بخشیش بالاخره مراجع استعلامی هست یک بخشش هم فرض کنید مواردی که خود داوطلبین در اختیار ما گذاشتند خوب اینها نیاز به بررسی دارد، خود ابهاماتی از تعارضات هست میتوانیم با افراد مطرح بکنیم و پاسخهای آنها را داشته باشیم دفاعیههای آنها را داشته باشیم چه در ملاقاتهای حضوری چه بالاخره اسنادی که آنها در اختیار ما میگذارند؛ لذا میتوانم بگویم این موضوع خوب هم در سیاستهای کلی آمده بود هم در در بحث قانون انتخابات یک نمودی پیدا کرد و هم در عمل بالاخره ما مقید به چارچوبهای قانونی هستیم و این چهارچوبها این فضا را برای ما فراهم کردند که بتوانیم کار خودمان را در راستای حقوق داوطلبان مقداری دقیقتر انجام بدهیم البته در ادوار گذشته هم واقعاً این موارد بوده ولی با تنگنای زمانی واقعاً ما مواجه بودیم که این بار یک مقداری خوب این توسعه زمانی را ما داشتیم و مشخصاً این به نظرم به کمک شورای نگهبان و به کمک حقوق داوطلبان آمد.
سوال: و باز یک بند فرعی در ماده یازده سیاستها هست تعیین ساز و کارهای شفاف، زمانبندی شده و اطمینانبخش و فراهم کردن حضور داوطلبانه و یا نمایندگان آن در تمام مراحل، بحث تأیید صلاحیتها که شما فرمودید که حتی جلسات حضوری با برخی از این عزیزان داشتید؟
طحان نظیف: بله بله من عرض کردم چه در ستاد مان در تهران چه در تمام مناطق کشور من پرسیدم از همکاران مان قبل از این که بیایم به من گفتند بالای چهار هزار ملاقات انجام شده با افراد که از افراد دعوت کردیم تشریف بیاورند و کاملاً هم اختیاری بوده که تشریف بیاورند اگر نکتهای هست نسبت به آنها گزارشی رسیده استعلامی بوده، نکتهای بود نسبت به آنها طرح شود و پاسخ را از خود افراد داشته باشیم ما تأکید داشتیم یعنی شورای نگهبان تاکید داشت هم قانون انتخابات و هم راهبردهای ابلاغی رهبری این موارد به دقت انجام شود و عرض میکنم یکی از نتایجش این بود که حجم عدم احرازها نسبت به ادوار گذشته خیلی کمتر شده با اینکه ما تعداد ثبت نامی مان خیلی بیشتر از ادوار گذشته بود.
سوال: تا پیش از این در گفتگوهایی که همین جا در صف اول داشتیم خوب از جریانات مختلف سیاسی نمایندگانی آمدند و صحبت کردند آنجا که صحبت از رقابت انتخاباتی شد همه این فلش را میچرخانند سمت شورای نگهبان که اگر ما بخواهیم یک انتخابات رقابتی داشته باشیم باید یک تنوعی از جناحها و گرایشهای مختلف سیاسی در انتخابات داشته باشیم و بعد بعضاً هشدار میدادند که شورای نگهبان دقت داشته باشد خیلی این حلقه را نگیرد افراد بیشتری در این دایره وجود داشته باشند که بتوانیم یک انتخابات رقابتی داشته باشیم که این کمک میکند به جلب مشارکت.
پس شما ارزیابی تان این هست که این چیزی که به عنوان یک دغدغه مطرح میشد و عمدتاً شورای نگهبان را مسئول آن میدانستند شورای نگهبان به وظیفه اش برای اینکه یک انتخابات رقابتی و پر شور و با مشارکت بالا داشته باشیم به به آن عمل کرده است؟
طحان نظیف: ببینید اولاً که دستگاههای مختلف در موضوع مشارکت دخیل هستند موضوعی نیست که فقط به شورای نگهبان برگردد خوب شورای نگهبان هم سهمی دارد حالا نسبت به سهمش محل بحث هست.
که کم یا زیاد من الان وارد این حوزه نمیشوم، ولی ما تمام تلاشمان در این مرحله که البته عرض کردم کار تمام شده نیست مرحله شروع نگهبان هم هست، ولی تمام تلاش این بود که حداقلهای قانونی واقعاً احراز شوند که افراد بتوانند بالاخره خودشان راعرضه کنند و مردم انتخاب نهایی را داشته باشند ما وقتی نگاه میکنیم حالا انشاءالله نتایج اعلام میشود و مورد بررسی و تحلیل سیاسیون هم قرار خواهد گرفت، ولی وقتی من نگاه میکنم ما از اقشار مختلف در تأیید صلاحیت شدهها به وفور داریم یعنی فرض کنید از اساتید دانشگاه خوب مثلاً کسانی که تازه اینها مواردی هست که خودشان اعلام کردند برخی از آقایونی که ثبت نام کردند و یا خانمها اعلام نکردند مثلاً مبادی شغلی شان را خیلی ریز و دقیق ولی آنهایی که حالا اعلام کردند.
بیش از هشت صد نفر ما اساتید دانشگاه داریم یا فرض کنید بیش از صد و پنجاه نفر پزشک و حالا کادر درمان و این موارد را داریم فرهنگیان مثلاً بیش از هزار و دویست قریب به هزار و سیصد نفر ما فرهنگی داریم.
از وکلا فرض کنید بیش از دویست نفر ما از وکلا و قضات این افراد داریم از کارمندان از اقشار مختلف، جوانان بالاخره مجلس آینده میتواند مجلس همه اینها باشند.
یعنی جوانان ، پزشکان ، قضات و همینطور وکلا ، ، بانوان همینطور ما شاید سه برابر کرسیهای مجلس بانوانی داریم که میتوانند بالاخره انتخاب شوند منعی در این جهت وجود ندارد.
به لحاظ گرایشهای سیاسی و جریانات سیاسی هم بالاخره به شورای نگهبان بارها عرض کردیم که نگاه حزبی نگاه جناحی و گروهی ندارد ولی من تصورم این است که زمینه مشارکت برای همه گروههای سیاسی فراهم هست زمینه مشارکت برای نقشآفرینی احزاب و گروههای سیاسی، جریانات سیاسی در انتخابات پیش رو فراهم هست.
به لحاظ سنی هم من بخواهم خدمت شما عرض کنم مثلاً شاید بیش از چهارصد نفر ما دهه هفتادی داریم که میتوانند رقابت بکنند و بیش از سه هزار و هفتصد نفر ما دهه شصتی داریم و البته خوب سایر اعداد و میزانی که فرصت نیست من اشاره کنم خوب افراد مجرب و با تجربه هستند که باز هم میتوانند حضور داشته باشند.
چون تنوع را میخواهم خدمت شما عرض کنم چه به لحاظ اقشار و اصناف چه به لحاظ سیاسی، چه به لحاظ جنسیت چه به لحاظ سن؛ لذا فضا فراهم است برای اینکه انتخابات پیش رو انشاءالله یک انتخابات پرشور و رقابتی باشد ما این زمینه را فراهم میبینیم که انشاءالله در یک رقابت واقعی که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند انشاءالله یک مشارکت پر شور را ما ببینیم و انشاءالله مجلس آینده ما یک مجلس فرهیخته، یک مجلس قوی، یک مجلس کارآمد که بتواند مشکلات مردم را حل بکند بتواند بالاخره پنجرههای جدیدی را در خصوص مسائل کشور پیش روی ملت ایران قرار بدهد فضا را ما فراهم میبینیم گرچه باز هم تأکید میکنم این مرحله مرحله نهایی نیست و همچنان کسانی که به هر دلیلی تأیید صلاحیت نشدهاند میتوانند شکایت کنند ملاقات کنند، موارد باهاشون مطرح شود و این میزان قابل افزایش هم هست تا آن فرصتی که عرض کردم در اختیار بالاخره هم داوطلبان هست هم خود شورای نگهبان.
یعنی اینجا دیگر هر دوازده نفر هست میتوانند انشاءالله این رقابت را پرشورتر از اینی هم که هست انشاءالله داشت.
سوال: و کسانی که الان نماینده مجلس هستند از نمایندگان فعلی مجلس چه تعداد ثبتنام کردهاند؟ چه تعداد تأیید صلاحیت شدند یا عدم احراز گرفتند؟
بخش اول (4) نهایی
طحان نظیف: این نکته را هم تاکید کنم که نظر هیأتهای نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت ممکن است متفاوت از نظر هیأتهای اجرایی باشد این خیلی طبیعی هست چون اون ترکیب، ترکیب مستقلی است این ترکیب هم ترکیب مستقلی هست لذا خیلی جاها ممکن تفاوت نظر در این مرحله با مرحله هیئت های اجرایی شاهد باشیم علتش هم این است که مستندات ،ادله بالاخره توسط این هیئت ها بررسی می شوند و زمانبندی هیأتهای نظارت استان هم یک مقداری بیشتر است عرض کردم اونجا هیأتهای اجرایی پانزده روز زمان داشتند اینجا هیأتهای نظارت پنجاه روز زمان داشتند.
لذا نظر در بعضی جاها و خیلی از جاها می تواند متفاوت باشد نسبت به نمایندگان ما دویست و هفتاد و پنج نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیشرو ثبت نام کرده بودند که بیست و شش نفر از این نمایندهها در این مرحله تأیید صلاحیت نشدند که حالا عرض میکنم برخی از اینها ممکن است شکایت کنند اعتراض کنند در مرحله بعد خود شورای نگهبان به بررسی صلاحیت خواهد پرداخت این را هم تأکید میکنم که باز این تعداد نسبت به دور گذشته خوب خیلی تعدادش کاهش پیدا کرده ما در مجلس قبل در این مرحله نود نفر از نمایندگان تأیید صلاحیت نشده بودند که در مرحله شورا یک مقداری کمتر شد و هفتاد و پنج نفر به نظرم حدود یک سوم باید بگوییم نسبت به دوره قبل این تعداد کاهش پیدا کرده .
سوال : ودر همان سیاستهای کلی انتخابات از شورای نگهبان خواسته شده بود که اگر کسی درخواست داشت یعنی از کسانی که رد صلاحیت شدند یا عدم احراز گرفتند درخواست داشتند که دلیل این تأیید نشدن و یا عدم احرازشان اعلام شود به آنها مکتوب اعلام شود الان این جزو برنامههای شورای نگهبان هست که اعلام بکند اگر کسی بخواهد بداند به چه دلیل رد صلاحیت شده و یا عدم احراز گرفته این را مکتوب بهش اعلام میکنید؟
طحان نظیف: عرض کردم ما در جلسات حضوری که موارد باهاشون به تفصیل مطرح می شد که عرض میکنم ممکن است همین جلسات و ملاقاتها منجر به رفع ابهام و ایراد شده بود و مثلاً با تأیید صلاحیت مواجه شده بودند یا فرض کنید عدم احرازشان به تأیید مثلاً ملحق شده ، موارد باهاشون مطرح شده در این مرحله هم بالاخره ما در ادوار گذشته این را داشتیم این قانون صریح تر شده الان که خدمت شما هستم خوب موارد به وزارت کشور اعلام شد ما در مرحله پیش رو هم این ملاقاتها و بالاخره مستندات قانونی را داریم که با افراد انشاءالله طرح خواهیم کرد .
سوال : آقای دکتر در بحث عدم احراز بحث های چالش برانگیز بسیاری مطرح شد حالا از اونجایی که این الان قانون است و شما دارید قانون را اجرا می کنید و قانونی هست که خودتان تأییدش کردید در شورای نگهبان دیگر سؤال این است که در زمان تأیید اینکه عدم احراز را به عنوان یک مبنای قانونی قرار دهید آیا در خود شورا بحث از این نمیشد که عدم احراز شاید باعث تضییع حقوق داوطلبان باشد یا شاید منجر به تفسیرهای گوناگون برای یک داوطلب شود به هر حال حق و حقوق او را مخدوش کند آیا این بحثها می شد همین الانش هم خیلیها نسبت به این ماجرا چالش دارند و میگویند عدم احراز خیلی حالا از منظر آنها به لحاظ قانونی به لحاظ منطقی خیلی وجاهت ندارد؟
طحان نظیف: ببینید این موضوعی که اشاره فرمودید خوب هم در قانون وجود دارد هم قبلاً هم در قانون وجود داشته بالاخره وقتی شرایطی برای داوطلبان در قانون در نظر گرفته میشود و موانعی البته هم سلبی هم ایجابی هر دو بخش در نظر گرفته می شود خب این موارد باید احراز شود اگر این موارد وجود نداشته باشد فرض کنید کسی به موقع استعفا نداده یا محکومیتی دارد که بلاخره مانع از ادامه مسیر برایش می شود خوب مثلاً با رد صلاحیت مواجه می شود یا شرایط قانونی را دارد موانع را ندارد و با تأیید صلاحیت مواجه میشود ولی گاه خود افرادی هستند که نسبت به آنها هیچ اطلاعاتی به نمی آید مثلاً تماس می گیرند فرض بفرمایید یک شماره تلفنی است و فرم خیلی مختصری ما میخواهیم کسب اطلاع بکنیم که طرف را شخص را بشناسیم با او تماس میگیریم به هر نحوی خوب موفق نمی شویم این فرد را نمی شود ملحق به تأیید کرد نمیشود ملحق به رد کرد و یا فرض کنید مثلاً تعارضاتی که گاهی بین گزارشها وجود دارد و عدم احراز در چنین مواردی که عرض میکنم خیلی محدود است، اگر حاصل تلاش و جستجو باشد خب چنین جاهایی منطقی هست ولی اینکه بالاخره افراد را نشناسیم و زمانبندی ما به نحوی باشد که این افراد زیاد باشند خب شاید این خیلی جالب نباشد عرض میکنم در این مرحلهای که ما پشت سر گذاشتیم چون یک مقداری زمان بندی ما زمانبندی بهتری بود به لحاظ ادوار گذشته همین روی عدم احراز هم اثر گذاشت خوب افراد تکلیفشان معلوم شد یا تأیید صلاحیت شدند یا رد صلاحیت شدند که عمدتاً هم بالاخره شاید به تأیید داریم میبینیم این فضا را لذا در چنین مواقع معدود خوب قانون این را پیش بینی کرده و ما هم عرض کردم تمام تلاشمان بر این بود که حداقلهایی که واقعاً در قانون آمده را به احراز بکنیم و نتیجهاش هم که من امشب خدمت شما عرض کردم .
http://nasimesharq.ir/fa/News/11445/طحان-نظیف52-درصد-واجدین-شرایط-تأیید-صلاحیت-شدند